Istoria rulmenților cu bile
E destul de greu să ne imaginăm epoca industrială modernă fără rulmenți. Orice tip de mașină care se ocupă cu mișcare folosește rulmenți pentru a obține o mișcare lină și a reduce frecarea. Dar nu e ca și cum această tehnologie importantă a picat din cer în brațele inginerilor, când au început să creeze mașini metalice, ci are o istorie lungă de utilizare, care începe din epoca de piatră.
Rulmenți din lemn
Ideea de rulment s-a conturat chiar înainte de inventarea roții, la începutul civilizației umane. Oamenii și-au dat seama că așezarea buștenilor sub obiectele grele ajută la rularea lor și puteau să le deplaseze mai ușor pe anumite suprafețe.
Dovada existenței acestui mecanism apare în desenele rupestre și în cele din piramidale egiptene, care arată buștenii de lemn folosiți pentru a muta blocurile grele de piatră în timpul construcției. Au fost folosite, de asemenea, diferite lichide, pentru a asigura lubrifierea rulmenților și a face mișcarea lor mai lină. De-a lungul timpului, au fost experimentate diferite materiale pentru a crea rulmenți mai eficienți, de la bronz la zinc, care s-au dovedit însă a fi nepotriviți pentru utilajele automate grele de mai târziu.
Epoca industrială
Odată cu dezvoltarea proceselor de formare a metalelor mai performante, s-a dovedit că rulmenții din oțel erau mult mai buni decât cei din lemn sau din bronz. În 1794, Philip Vaughan a primit primul brevet de invenție a unui rulment cu bile, care a devenit modelul de bază pentru crearea rulmentului cu bile modern. Reducerea dramatică a frecării a dus la crearea de mașini mult mai eficiente, care au fost fabricate într-un număr tot mai mare, ceea ce a dus în final la apariția fabricilor.
Rulmenții au fost folosiți și în dispozitive mai mici, cum ar fi ceasurile, în care rulmenții din safire oferă o precizie ridicată. Chiar și morile de apă au folosit rulmenți din ce în ce mai sofisticați, pentru a ușura procesul de colectare a apei.
În prezent
În 1869, Jules Suriray a primit un brevet pentru un rulment radial cu bile pentru a fi montat în biciclete. Succesul designului îmbunătățit a dus la crearea mai multor tipuri noi de rulmenți cu bile din metal, de diferite modele, create special pentru anumite mașini sau aplicații.
Mai târziu, Sven Winquist a venit cu un design de auto-aliniere pentru rulmenții cu bile, care a stabilit un nou standard în ceea ce privește designul. A urmat o succesiune rapidă de inovații în domeniu, de la rulmentul cu cale de rulare din sârmă și până la rulmentul cu șanț V.
Secolul XX a adus îmbunătățiri permanente rulmentului, care au mers în paralel cu dezvoltarea industriei auto, a mașinilor-unelte și a industriei militare. Alegerea elementelor de rulare s-a extins de la bile la role, role conice și role sferice. Rulmenții au devenit capabili să susțină forțe mai mari și sarcini combinate (axiale și radiale).
Odată cu perceperea tot mai clară a proceselor chimice, s-a dezvoltat și industria metalurgiei, ceea ce a dus la apariția materialor mai dure și mai rezistente la uzură. Îmbunătățirea lubrifianților a făcut posibilă funcționarea rulmenților la viteze și temperaturi mai mari. În prezent, rulmenții noi și îmbunătățiți sunt folosiți într-o varietate de mașini, mari și mici, de la frezele dentare până la navele spațiale. Totodată, aceste tipuri de articole se regăsesc și în magazinul de rulmenți leco.ro, pe lângă o gamă variată de piese și accesorii pentru diferite utilaje agricole.
Începând de la primii rulmenți din lemn și până la rulmenții moderni cu tehnologie de autolubrifiere, istoria rulmentului este una lungă și complexă. Odată cu dezvoltarea continuă a materialelor de fabricare, a tehnologiei lubrifianților, cât și datorită îmbunătățirilor constante în procesul de fabricație, este de așteptat ca în viitor să avem parte de rulmenți cu design mai sofisticat ca niciodată.