Importanta comunicarii medic pacient
Cred ca ni s-a intamplat tuturor la un moment dat sa ramanem cu fara cuvinte in fata oamenilor din fata noastra si sa avem dificultati in a ne exprima opiniile in cel mai clar si mai precis mod posibil. Aceasta este o situatie pe care nu o dorim, este important ca indiferent de cine sunt interlocutorii nostri, sa putem gasi acele cuvinte sau actiuni pe care sa le transmitem eficient. Prin comunicare, omul modern se analizeaza pe sine, analizeaza oamenii cu care interactioneaza si in cele din urma isi gaseste propriul mod de a investiga lumea din jurul lui. Comunicarea in mediul medical necesita mai multa atentie, deoarece este centrata pe pacient, iar pacientul prezinta incertitudine totala in fata medicului.
Comunicarea este cel mai important lucru in construirea relatiilor cu pacientii, rudele acestora si alti membri ai echipei de asistenta medicala. Abilitatea de a asculta este o conditie prealabila pentru conversatie. Comunicarea este un set de cuvinte si gesturi folosite pentru a trimite si a primi mesaje. Ca proces important in practica medicala, comunicarea este un proces de transmitere si primire activa a informatiilor, in care cel putin un partener al comunicarii trebuie sa aiba abilitatile de a asculta in mod activ, de a intelege informatiile, de a raspunde la intrebari si de a interpreta limbajul non-verbal. Comunicarea noastra pentru a transmite informatii altora are trei componente: verbala, non-verbala si naratiune.
Comunicarea vazuta in studii
Dintre acestea, nivelul logic reprezinta doar 7% din intregul comportament de comunicare; 38% apare la nivel paralingvistic, iar 55% la nivel non-verbal. Ascultarea pacientilor este la fel de importanta ca si conversatia cu ei! Indiferent de specialitatea medicului, atunci cand trebuie sa comunice cu pacientii pe care ii trateaza, acesta trebuie sa fie atent la tot ceea ce spune. Pentru a realiza o comunicare medic pacient eficienta, are nevoie de timp suficient pentru a dezvolta o relatie mai apropiata. Foarte importanta este si empatia in comunicare deoarece, cu ajutorul ei, medicul poate intelege mai bine starea pacientului si il poate incuraja sa se exprime deschis si liber.
Relatia medic-pacient reprezinta cadrul in care apare comportamentul medical. Poate fi gandita ca o relatie: sociala, psihologica, culturala. Fiecare medic trebuie sa aiba nu numai o intelegere practica a starii pacientului, ci si sa fie familiarizat cu psihologia individuala a pacientului. Este responsabilitatea medicului sa lase pacientul sa aiba o imagine corecta pentru a intelege caracteristicile rolului si statutului practicii medicinei in societatea contemporana. O cariera in medicina necesita abilitati speciale. Unele dintre acestea au caracteristici generale sau comune oricarei activitati intelectuale si se bazeaza pe prezenta abilitatilor generale de inteligenta superioara. Abilitatile speciale cerute in profesia de medic sunt: spiritul de observatie, abilitatile de comunicare, valorificarea demnitatii conditiei umane, rabdarea si compasiunea, intelegerea empatica.
In practica medicala, comunicarea in relatia medic-pacient este foarte importanta. Motive etice, morale si profesionale obliga medicii sa ofere pacientilor informatii relevante despre boala lor. Comunicarea in relatia medic-pacient este de a raspunde diferitelor nevoi si cerinte ale comportamentului medical in timp util, onest si intelegator, si trebuie sa fie intotdeauna insotita de constiinta morala; nepretuita. In aceste situatii, poate fi de mare ajutor daca intelegem rolul comunicarii si modul in care alegem sa ne conectam cu pacientii in functie de situatia in care ne aflam. Comunicarea este un instrument pe care il folosim in fiecare zi acasa, la serviciu, cu prietenii si poate fi imbunatatit in timp prin practica si antrenament. Comunicarea medic-pacient poate fi eficienta chiar si cu ajutorul noilor tehnologii de notificare automate pacienti. Aceasta tehnica medicala moderna va imbunatati comunicarea doctorului cu pacientii si va face cabinetul mult mai eficient.